1998:3

av Åke Blomqvist

om kyrkotillhörighet för utflyttande från riket och utlandssvenskar

KMot 1998:3

År 2000 går Svenska kyrkan in i ett nytt sekel med nya relationer till staten. Utvecklingen går mer och mer i den riktningen att svensken blir rörligare och studerar eller söker arbete utanför Sveriges gränser. Tillhörigheten till EU bidrar också till denna rörlighet. Och när man flyttar från Sverige "blir man inte längre tillhörig Svenska kyrkan" eftersom tillhörigheten idag är knuten till folkbokföringsorten.

För morgondagens kyrka gäller det att värna om tillhörigheten till Svenska kyrkan. Det är en uppgift såväl för den lokala församlingen som den nationella nivån. För många är utlandsförsamlingarna och SKUT det kvarhållna bandet med Svenska kyrkan, dock utan att det är en formell tillhörighet till kyrkan.

När en svensk, som vid utflyttningen tillhört Svenska kyrkan, flyttar åter till Sverige krävs en ny anmälan från den redan kyrkotillhörige.

När vi inte längre är en "statskyrka" borde vi kunna göra det möjligt för dem som vistas utomlands att alltjämt kunna få tillhöra Svenska kyrkan med åtföljande möjlighet att ta delansvar inte bara genom personell insats utan också ekonomiskt vad gäller kyrkoavgift. Hur en sådan kyrkoavgift skall tas upp bör bli föremål för särskild utredning.

Redan idag finns en växande solidaritets- och hemkänsla med utlandsförsamlingarna och till dem erläggs en medlemsavgift som saknar motsvarighet till vad man erlagt i Sverige som kyrkomedlem samtidigt som man uppskattar och har förväntningar på utlandsförsamlingen. SKUT:s och sjömanskyrkornas verksamhet har under de senaste åren förändrats. Aupair-arbetande, yrkesverksamma, den svensk som gift sig med en i annat land är ofta i kontakt med SKUT. Och samtidigt möts SKUT av en ansträngande ekonomi.

Även om Centralstyrelsen/SFRV har beslutat om utredning om utlandsförsamlingarna, dessas status och ekonomi samt ägandeförhållanden finns skäl att särskilt utreda ovanstående möjlighet, eftersom SFRV:s utredning inte avses slutföras före år 2000.

Jag hemställer därför att kyrkomötet beslutar

att begära att Centralstyrelsen utreder kyrkotillhörighet för utlandssvenskar och utflyttande svenskar liksom tillhörighet för återflyttande m.m., fråga om kyrko-avgift för dessa samt till kyrkomötet framlägger de förslag utredningen kan föranleda.

Huddinge den 10 juni 1998

Åke Blomqvist